5 de maig de 2014

La “Mostra de Treballs de Recerca”. Activitats educatives que cal defensar

Fa unes setmanes vaig tenir la oportunitat de parlar amb alumnes de batxillerat de la nostra ciutat, joves entre 16 i 18 anys, en el marc del lliurament dels premis i diplomes de la “Mostra de Treballs de Recerca”. Vaig escoltar les seves inquietuds, conèixer les seves il·lusions i donar resposta a les preguntes i propostes que em formulaven; i també encoratjar-los a seguir esforçant-se en la seva formació que els ajudarà a poder afrontar amb més garanties el futur.
Òbviament les seves perspectives no són gaire optimistes donada la situació en què ens trobem, les vivències que molts d’ells viuen en primera persona o coneixen del seu entorn; i malauradament no disposes de les respostes convincents i concretes que els agradaria sentir i que puguin variar la seva opinió.
Els ajuntaments no disposem de les claus per poder canviar certes coses, però sí podem incidir en posar grans de sorra en determinats camps, com l’educació, amb humilitat i sense grans titulars, tot i el risc que això no es pugui fer en els propers mesos, per la supressió de les competències de la Llei de Racionalització i Sostenibilitat de les Administracions Locals. Fa temps que ho denunciem, hem presentat un recurs davant del Tribunal Constitucional, i reclamen l’aprovació urgent d’una Llei Catalana, d’acord amb les capacitats normatives que estableix el vigent Estatut d’Autonomia, que permeti als ajuntaments seguir fent programes d’acord amb les necessitats de la seva població. De moment no hi ha resposta per part de la Generalitat a la nostra demanda.
Els qui em coneixen saben que una de les meves preocupacions ha estat l’educació, perquè és fonamental perquè les persones disposin dels coneixement i habilitats necessàries no sols per poder anar dissenyant la seva vida, sino també perquè el creixement i evolució de la societat del futur dependrà de les bases de la formació que els joves hagin rebut. Aquesta va ser una de les raons per impulsar aquest activitat, amb la implicació del món educatiu de la ciutat; i que està orientada a fomentar la investigació i compartir els treballs per difondre’ls a la comunitat. I també ha estat la de posar en marxa altres activitats complementàries en diferents etapes formatives i àmbits, amb l’objectiu de complementar la formació dels joves.
Vull seguir treballant perquè aquestes petites conquestes, que en el tema educatiu s’han anat construint durant aquests anys, es puguin mantenir i, quan sigui possible, ampliar. És possible, i s’ha de fer possible.